Allmänna villkor

 

Allmänna villkor för hyra av fotobås hos Memorybooth AB
(Uppdaterad 2022-09-01)

1. Om Leverantören Memorybooth AB (org.nr. 559347-8190)

1.1. Leverantören Memorybooth AB tillhandahåller fotolösningar för event och sociala medier samt närliggande utrustning såsom photobooths (“Objektet”). Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) gäller då en person eller ett företag (“Kunden”) väljer att hyra utrustning från Leverantören Memorybooth AB (“Leverantören”).

2. Äganderätt m.m.

2.1. Avtal ingås när Leverantören mottagit Kundens beställning och skriftlig överenskommelse träffats (inkl. email) (“Hyresavtal”). Kunden erhåller genom Hyresavtalet nyttjanderätt till Objektet under Hyrestiden. Kunden är väl medveten om att Kunden inte får agera i strid med Villkoren eller på något sätt som äventyrar Leverantörens äganderätt till Objektet. Till undvikande av varje missförstånd får således inte Objektet pantsättas, överlåtas, utlånas eller upplåtas i andra hand utan Leverantörens skriftliga samtycke.

2.2. Nyttjanderätt till Objektet erhålls under Hyrestiden från klockan 12:00 på det överenskomna startdatumet till klockan 08:00 dagen därpå, om inte Leverantören och Kunden skriftligen överenskommit om andra villkor.

3. Hyrestid

3.1. Kunden och Leverantören avtalar om tidpunkt för leverans och återlämnande av Objektet (”Hyrestiden”). Om Kunden underlåter att återlämna eller tillgängliggöra Objektet för Leverantörens avhämtning äger Leverantören rätt att debitera ytterligare hyra för den tid som dröjsmålet varar och för ev. ekonomisk skada som Leverantören orsakats med anledning av dröjsmålet.

4. Hyra m.m.

4.1. Kunden och Leverantören avtalar om belopp som ska betalas för hyra av Objektet inkl. tilläggstjänster enligt Hyresavtalet för Hyrestiden (“Hyresbeloppet”).

4.2. Kunden faktureras för Hyresbeloppet, när Hyresavtal ingåtts, med en betalningsfrist om 10 dagar. Vid utebliven eller sen betalning förloras bokningen och tillgänglighet kan inte garanteras för Hyrestiden.

4.3. Leverantören äger efter eget val rätt att begära skälig säkerhet av Kunden för att fullfölja sina åtaganden enligt Villkoren.

4.4. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt lagen om dröjsmålsränta. Vid påminnelse om utestående betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr. Leverantören skickar två påminnelser om 60 kr vardera. Vid utebliven betalning av betalningspåminnelse förbehåller Leverantören sig rätten att vidta inkassoåtgärder.

5. Leverans av Objektet

5.1. Om Objektet skall avhämtas av Kunden på av Leverantören anvisad plats åligger det Kunden att ansvara för lastning och lossning av Objektet. Tider som gäller för hämtning är från klockan 12.00. Vid egen avhämtning bär Kunden fullt ansvar för skada på Objektet från upphämtningstillfället till tidpunkten för återlämnandet.

5.2. För det fall att Leverantören åtagit sig att transportera Objektet till av Kunden anvisad plats förbehåller Leverantören sig rätten att fakturera för transportkostnad och Leverantören ansvarar därmed för lastning och lossning av Objektet. Leverantören ansvarar vid leverans av Objektet för skada på Objektet fram tills avlastningstillfället på av Kunden anvisad plats och från avhämtningstidpunkten.

5.3. Vid egen upphämtning av Objektet så bär Kunden ansvar för Objektets funktionalitet. Kunden har ingen rätt till återbetalning om Objektets funktionalitet försämras eller begränsas som följd av felaktig transport eller montering.

5.4. Inför monteringen av Objektet av Leverantören bär Kunden ansvaret att förbereda platsen där Objektet skall stå och se till att det finns fungerande strömförsörjning. I det fall Leverantören blir tvungen att vara kvar hos Kund i mer en 30 minuter på grund av bristfälliga förberedelser har Leverantören rätt att debitera 800 SEK exklusive moms för varje påbörjad timme.

6. Upptidsgaranti och kompensation för teknisk strul

6.1. Memorybooth AB åtar sig att tillhandahålla Objekt (fotobås) som är funktionsdugliga i minst 6 timmar per dygn under Hyrestiden. Detta innebär att Objektet ska vara i drift och användbart i minst 6 timmar per dag under den avtalade Hyrestiden. Om Objektet av någon anledning inte är fungerande i minst 6 timmar, har Kunden rätt till kompensation enligt följande:

6.2. Om Objektet under Hyrestiden är ur funktion i mer än 30 minuter på grund av tekniskt strul eller fel som inte beror på Kunden, har Kunden rätt till kompensation enligt följande:

  • Om Objektet är ur funktion i mer än 30 minuter men mindre än 1 timme, har Kunden rätt till en kompensation på 15 % av det totala Hyresbeloppet.
  • Om Objektet är ur funktion i mer än 1 timme men mindre än 2 timmar, har Kunden rätt till en kompensation på 30 % av det totala Hyresbeloppet.
  • Om Objektet är ur funktion i mer än 2 timmar men mindre än 3 timmar, har Kunden rätt till en kompensation på 50 % av det totala Hyresbeloppet.
  • Om Objektet är ur funktion i mer än 3 timmar, har Kunden rätt till en kompensation på 100 % av det totala Hyresbeloppet.

Om Kunden har bokat Objektet för mer än 1 dag beräknas kompensationen separat för varje enskild dag.

7. Återlämnande

7.1. När Objektet återlämnas/avhämtas av Leverantören skall det vara väl rengjort och – med undantag av normalt slitage – i samma skick som vid avhämtnings-/leveranstillfället. Objektet skall förpackas/emballeras på samma sätt som vid leveranstillfället. Leverantören äger rätt att, vid slitage/skada förorsakad av Kunden, begära tillkommande ersättning av Kunden med belopp som täcker Leverantörens kostnader för att återställa Objektet till dess ursprungliga skick. Memorybooth har rätt att begära tillkommande ersättning till följd av kundens skadegörelse. Om Kunden inte lämnat Objektet inklusive all utrustning till dess ursprungliga plats så har Leverantören rätt att ta ut en administrationsavgift på 800 SEK exklusive moms.

7.2. Tider som gäller för återlämning är senast klockan 10.00 dagen efter bokat datum.

8. Avbeställningsregler

8.1. Om Kunden avbeställer Objektet tidigare än 31 dagar innan avtalad avhämtnings-/leveransdag skall Kunden få behålla/få tillbaka det totala hyresbeloppet.

8.2. Om Kundens avbeställning sker senare än 31 dagar innan avtalad avhämtnings/leveransdag äger Leverantören rätt att innehålla/erhålla 50% av Hyresbeloppet oavsett om den ännu ej erlagts av Kunden.

8.3. Om Kundens avbeställning sker senare än 15 dagar innan avtalad avhämtnings/leveransdag äger Leverantören rätt att innehålla/erhålla 100% av Hyresbeloppet oavsett om den ännu ej erlagts av Kunden.

8.4. Vid Leverantörens avbeställning skall Kunden få behålla/få tillbaka det totala Hyresbeloppet.

8.5. Fri ombokning ingår i alla bokningar som gjorts efter 2019. Kunden kan välja att byta datum istället för att avboka, utan extra kostnad. Detta gäller så länge det är samma paket samt att Objektet är tillgängligt för det nya valda datumet. I annat fall hanteras detta som en avbeställning.

9. Skötsel, service och support

9.1. I de fall Objektet hyrs utan att Leverantören tillhandahåller handhavande av densamma ska Kunden under Hyrestiden undersöka Objektets skick och eventuella fel ska reklameras omgående. Leverantören åtar sig att vid berättigad reklamation skyndsamt åtgärda påtalade fel eller byta ut felaktig utrustning om möjlighet finns. Påtalar Kunden inga fel under Hyrestiden ges ingen möjlighet till ersättning för fel som Kunden kände till eller borde ha känt till och som Leverantören hade haft möjlighet att åtgärda vid en skyndsam reklamation.

9.2. Kunden svarar för Objektets vård och underhåll under Hyrestiden. Reparation eller ändring av Objektet får inte ske utan Leverantörens medgivande. Fel eller brist på Objektet som beror på Kunden befriar inte Kunden från att erlägga avtalad hyra. Kunden ska omgående meddela Leverantören om Objektet eller del därav förkommer eller skadas.

9.3. Kunden erhåller kompletta instruktioner för installation och hantering av Objektet. Leverantören förbinder sig också att ge kostnadsfri telefonsupport under Hyrestiden. Vid behov och möjlighet kan support även erbjudas på plats.

9.4 Kunden erhåller rätten att få support, antingen över telefon eller på plats, av Leverantören i det fall Objektet inte fungerar som det ska. Om Leverantören inte lyckas få Objektet att fungera som det ska, erhåller Kunden rätten till kompensation. Om externa faktorer hindrar Objektet från att fungera som det ska, inklusive ljusförhållanden i lokalen som kan påverka fotobåsets bilder negativt, erhåller Kunden ej rätt till kompensation. Externa faktorer innefattar men är inte begränsade till: extremt väder, bristfällig strömförsörjning och uppenbar misskötsel.

9.5 Om Leverantören åker till Kunden pga att Objektet inte fungerar som det ska pga externa faktorer, så har Leverantören rätt att debitera för denna utryckning.

10. Ansvar och försäkring

10.1. Kunden skall hålla Leverantören skadeslös för de skador som denne kan lida med anledning av Objektets skada eller förekommande under Hyrestiden.

10.2. Kunden ska under Hyrestiden inneha sådan försäkring som täcker Objektets värde vid skada, förlust, brand eller annan skadegörelse. Förkommer eller skadas Objektet ska Kunden omedelbart anmäla detta till Leverantören. Vid försäkringsfall överlåter Kunden rätten till försäkringsersättning till Leverantören och åtar sig parterna gemensamt att underrätta berört försäkringsbolag härom.

10.3. För det fall att försäkringsersättning inte erhålls från Kundens försäkringsgivare, skall Kunden söka att ersätta Leverantören för den skada den lider på annat sätt.

10.4. Om Leverantören önskar det, kan ersättning sökas hos Leverantörens försäkringsgivare för skada den lidit. I sådant fall skall Kunden betala Leverantörens kostnad för självrisk.

10.5 Om Kunden har beställt försäkring via Leverantören så kan självrisken vid en eventuell skada på Objektet uppgå till max 1 500 SEK. I det fall Kunden inte beställt försäkring kan självrisken uppgå till max 9 000 SEK.

11. Leverantörens ansvar

11.1. Leverantören ansvarar för fel eller brist i Objektet och för den direkta skada som Kunden kan drabbas av i anledning härav. Leverantören ansvarar inte för utebliven vinst, följd-skador eller annan indirekt skada. Skadeståndsbeloppet är begränsat till det överenskomna Hyresbeloppet, såvida inte Leverantören kan anses ha gjort sig skyldig till grov vårdslöshet. Om Leverantören på grund av bristfälligt utfört installationsarbete vållar person och/eller sakskada är Leverantörens ansvar begränsat till vad Leverantören äger rätt att utfå ur egen ansvarsförsäkring.

12. Förtida uppsägning

12.1. Part äger rätt att säga upp Hyresavtalet till omedelbart upphörande om den andra parten i väsentligt avseende bryter mot dessa villkor.

12.2. Såsom väsentligt avtalsbrott anses att:
– Kunden lämnat vilseledande uppgifter som påverkar uthyrningen.
– Kunden ej erlagt överenskommen hyra eller förfallna avgifter och kostnader när dessa förfaller till betalning.
– Kunden ställer in betalningarna, träder i likvidation, ansöker om företagsrekonstruktion, försätts i konkurs eller av annan befogad anledning kan anses vara på obestånd.
– Bestämmelser enligt Hyresavtalet väsentligt åsidosätts av Kunden.

12.3. Om Hyresavtalet avslutas på grund av ovan angivna anledningar skall Kunden stå för samtliga kostnader i samband med återlämnande/återtagande samt erlägga förfallna hyror och resterande hyra till Hyresavtalets utgång.

12.4. Uppsäges Hyresavtalet i förtid, upphör Kundens rätt att nyttja Objektet och Kunden är skyldig att omedelbart återlämna Objektet till Leverantören eller tillgängliggöra Objektet för Leverantörens avhämtning.

13. Force majeure

13.1. Leverantören är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Hyresavtalet om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan och omständigheten förhindrar, avsevärt försvårar eller försenar fullgörande därav. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning eller olyckshändelse av större omfattning.

13.2. Under tid som Leverantören åberopar Force Majeure äger Kunden rätt att innehålla hyresbetalning som motsvarar den del av Leverantörens åtagande som inte kan utföras. Om väsentlig del av Leverantörens åtagande försenas på grund av Force Majeure äger båda Parter rätt att säga upp Hyresavtalet till omedelbart upphörande.

14. GDPR

14.1. Allmänt om GDPR
Från den 25 maj 2018 gäller den nya Dataskyddsförordning (GDPR). GDPR ersätter den befintliga Personuppgiftslagen (PUL) och gäller för alla EU-länder.

14.2. Beskrivning av GDPR
GDPR har tagits fram för att skydda dig som kund och dina rättigheter avseende hantering och spridning av dina personuppgifter. Tanken är att du som vår kund skall känna dig trygg med att dina registrerade uppgifter inte används på ett otillbörligt sätt. Nuvarande svenska PUL är egentligen grunden till GDPR och merparten av PUL återfinns i GDPR.

14.3. Vad är en personuppgift?
En personuppgift är sådan data som på något sätt identifiera dig som person. Det vill säga namn, adress, telefon, mail etc. Icke-personlig information om bokningar, försäljning och aktiviteter inkluderas inte då detta räknas som affärshemligheter och i många fall omfattas av bokföringsregler och redovisningsplikt.

14.4. Vem är Personuppgiftsansvarig?
Memorybooth AB (Organisationsnummer:559347-8190) är personuppgiftsansvarig. Bolaget ansvarar och bestämmer ändamålen för hantering, inhämtning och användning av de personuppgifter som du lämnar till oss.

14.5. Hur lagrar vi dina Personuppgifter?
Vid en hyresförfrågan lagras dina personuppgifter i vårt bokningssystem. Samma sak gäller om du väljer att prenumerera på våra utskick med våra nyhetsbrev med inspiration, nyheter, tips och erbjudanden.

14.6. Vad sker vid en Personuppgiftsincident?
Om Memorybooth AB får ett dataintrång eller om en oavsiktlig förlust av personuppgifter inträffar kommer den personuppgiftsansvarige dokumentera incidenten och anmäla den till Datainspektionen och drabbade kunder inom 72 timmar.

14.7. Vad är ett Registerutdrag?
Om du har gjort en hyresförfrågan hos oss eller valt att prenumerera på våra nyhetsbrev har du rätt att få se de uppgifter som finns sparade om dig.

14.8. Kan ni radera mig ur era system?
Som kund till oss, Memorybooth AB, har du rätt att få alla dina personuppgifter som finns lagrade om dig raderade.

Så fungerar det:
Du har rätt att från och med den 25 maj 2018 få alla uppgifter som kan användas för att identifiera dig personligen borttagna. Detta avser sådana uppgifter som kan användas för att identifiera dig som person. Icke-personlig information om bokningar, försäljning och aktiviteter inkluderas inte då detta räknas som affärshemligheter och i många fall omfattas av bokföringsregler och redovisningsplikt.

15. Tvist

15.1. Tvist om tolkningen eller tillämpningen av Hyresavtalet och dessa villkor skall med tillämpning av svensk lag i första hand avgöras av medlare med tillämpning av Stockholms Handelskammares Medlingsinstituts regler för medling i affärstvister. Om en sålunda utsedd medlare inte förmår lösa tvisten inom 3 månader efter det att medlingsförfarandet påbörjats skall tvisten i stället avgöras av skiljemän med tillämpning av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för s.k. förenklat skiljeförfarande. Tvist om förfallna hyresfordringar upp till ett belopp om två basbelopp omfattas inte av medlings-/skiljeklausulen.

15.2. Såväl medlings- som eventuellt skiljeförfarande skall med tillämpning av svensk lag äga rum i Stockholm.

16. Åtkomst till bilder och videor

16.1. Leverantören skall ge Kunden åtkomst till alla bilder och videor från eventet via en länk inom 2 veckor efter eventet.

16.2. Länken med alla bilder och videor är giltig i minst 2 månader efter det att Kunden fått den. Om Kunden efter denna period vill ha åtkomst till materialet igen så har Leverantören rätt att ta en administrationsavgift.

16.3. Om Kunden inte betalat sin faktura har Leverantören rätt att neka Kunden åtkomst till bilderna tills det att fakturan är betald.

17. Lagring av e-postadresser och tillvalet ”Mailfunktion”

17.1. Om Kunden har beställt tillvalet ”Mailfunktion” av Leverantören har Kunden rätt att få tillgång till en lista med alla inmatade e-postadresser inom två veckor efter avslutat event.

17.2. Genom att ange sin e-postadress på Objektets skärm godkänner användaren också att deras e-postadress lagras i en lista som Kunden får ta del av. Leverantören åtar sig att skydda kundernas personuppgifter och följa tillämpliga dataskyddsföreskrifter.